• دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 972-6784-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه ریلی استان مطرح شد؛

خطوط ریلی پاکستان با ایران از نظر فنی یکسان نیست

در نشستی مسائل و مشکلات حوزه ریلی استان  با حضور تیمی از مسئولین ریلی کشور مورد بررسی قرار گرفت   .

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان جلسه بررسی مسائل و مشکلاتحوزه ریلی استان با حضور تیمی از مسئولین حوزه ریلی کشور و یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی  و به ریاست کالوندی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع در استانداری برگزار شد .

کالوندی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در این جلسه با بیان اینکه خطوط ریلی پاکستان با ایران از نظر فنی یکسان نیست، بر ضرورت احداث خط راه آهن زاهدان – میرجاوه – کویته تاکید کرد و افزود: ایجاد خط ریلی در حدفاصل زاهدان – میرجاوه براساس استاندارد راه آهن از ضروریات است .

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اتصال ریلی به کشور پاکستان موجب اتصال کشور های پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه ، اروپا و آسیای مرکزی می شود و زمینه ترانزیت از طریق راه آهن با کشورهای شبه قاره هند فراهم می گردد .

این مقام ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از کالاها از چین از طریق حمل و نقل دریایی وارد عمارات و از آنجا به ایران وارد می شود و اتصال خط راه آهن ایران به کویته پاکستان جهش بسیار بزرگی در افزایش ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی و حذف کشورهای واسطه در مسیر ترانزیت کالا خواهد بود .

وی ادامه داد: سالانه 50هزار نفر مسافر پاکستانی به قصد مشهد مقدس و عتبات عالیات از مرز میرجاوه وارد می شوند و علاوه بر این بیش از 200 هزار نفر فقط در ایام اربعین از هند و پاکستان از طریق این مرز وارد می شوند که حضور این تعداد مسافر پتانسیل بسیار خوبی برای ایجاد این خط ریلی از کویته پاکستان تا زاهدان است .

کالوندی افزود: از سوی دیگر این ظرفیت و پتانسیل بلحاظ جابجایی کالا نیز در استان وجود دارد و تجار و بازرگانان همواره ضرورت ایجاد خط ریلی را تقاضا دارند .

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع با ابراز گلایه مندی از کاهش سیر قطار زاهدان – اصفهان به یک روز در هفته گفت: با توجه به اینکه این قطار مورد استفاده تعداد زیادی از شهروندان برای سفر از شرق به غرب کشور بود ، کاهش سیر این قطار به یک روز در هفته نارضایتی شهروندان را بدنبال داشته است .

رسولی عضو هیئت مدیره راه آهن کشور در این جلسه با اشاره به قوانین سرمایه گذاری  بخش خصوصی برای طرح های حوزه راه آهن گفت: در سالهای اخیر قوانین بسیار خوب و تسهیل کننده ای برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی تصویب شده که هم کاربرد داخلی و هم کاربرد بین المللی دارد  و هم اکنون شرکتهایی از روسیه با استفاده از همین قوانین در کشور فعالیت می کنند .

وی ادامه داد: در خصوص استفاده از فاینانس برای اجرای خطوط ریلی یکی از مشکلات اصلی استفاده از فاینانس در کشور تامین 15 درصد سهم دولت است و با توجه به اینکه 15 درصد این بخش رقم بزرگی است و تامین آن در بودجه سالیانه قابل تامین نبود ، مقام معظم رهبری در قانون بودجه سال 97 موافقت کردند که 15 درصد سهم دولت از محل صندوق توسعه ملی تأمین گردد که براین اساس امسال ظرفیت بسیار بزرگی فراهم شده است .

رسولی افزود: اعتقاد بر این است که سرویس زاهدان – اصفهان باید خدمات دهی به شهروندان را ارائه دهد اما با توجه به اینکه دولت در خصوص تامین لوکوموتیو و ناوگان کشش با محدودیتهایی مواجه است از توان بخش غیردولتی در این امر استفاده کرده است و با توجه به این امر که صرفه اقتصادی برای بخش خصوصی مورد اهمیت است و با مقرون به صرفه نبودن سرویس زاهدان – اصفهان این خط به یک روز در هفته کاهش پیدا کرده است .

عضو هیئت مدیره راه آهن با بیان اینکه  خط ریلی زاهدان – میرجاوه از اهمیت بسزایی برخوردار است ، افزود: ایجاد این خط ریلی حل بسیاری از مسائل امنیتی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت و با توجه به وجود حجم بالای کالاو مسافر قطعا در اولویت بندی و برنامه ریزی راه آهن کشور  قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: