• یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 972-1385-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نماینده زابل:

خشکسالی، وضعیت معیشتی مردم سیستان را درحد بحرانی قرارداده است

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند درمجلس شورای اسلامی گفت: عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم سیستان برمبنای فعالیت های کشاورزی است که وابستگی 100 درصد منابع آب این دشت به رودخانه هیرمند و استمرار بیش از دو دهه خشکسالی سبب شده که وضعیت معیشتی مردم مرزنشین درحد بسیاربحرانی و سختی قرارگیرد و پیوسته شاهد مهاجرت جمعیت به سایر نقاط کشور می باشیم.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، حبیب الله دهمرده در بازدید از اراضی و روستاهای منطقه سیستان افزود: عدم آبگیری هامون به عنوان کانون برداشت شن های روان و ریزگردها سبب افزایش چشمگیر بیماری های تنفسی و چشمی درمنطقه گردیده است.

دهمرده در ادامه اظهار کرد: باید با توزیع ارزاق و تأمین علوفه دام ها از کوچ مردم سیستان جلوگیری کرد و در میان و بلند مدت از ظرفیت های مهم منطقه از جمله ظرفیت مرز و گردشگری استفاده لازم را برد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت موظف است زیرساخت های موجود در منطقه را هر چه سریع تر فراهم کند و حق آبه هیرمند هم با جدیت دنبال شود.

وی تاکید کرد: از تبخیر آب چاه نیمه ها که سالانه 300 میلیون مترمکعب معادل تأمین 10 سال آب در منطقه بخار می شود هم باید جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت ها، استفاده از آب دریای چابهار و انتقال آن به شهرهای استان به ویژه سیستان است.

دهمرده همچنین به موقعیت ترانزیتی استان نیز اشاره کرد و گفت: در تجارت نیز می توان از مسیر ترانزیتی چابهار - میلک به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم استفاده کرد، احداث راه آهن چابهار- بیرجند هم از دیگر فرصت هاست.

وی گفت: مسئولان باید از مرز به عنوان یک فرصت به جای تهدید استفاده کنند، اما مرزها بسته است و حتی زیرساخت های گذرگاه های مرزی برای انجام تجارت آماده نشده که می طلبد هر چه سریع تر این موضوع توسط دولت پیگیری و شرایط برای ایجاد زیرساخت های لازم فراهم شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: