• پنجشنبه ۲۰ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9710-2486-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

اجرای طرح جالب واژه آموزی درس املا در مناطق آموزش و پرورش خاش

طرح جالب واژه آموزی درس املا ویژه مدارس حوزه آموزش و پرورش شهرستان خاش سیستان و بلوچستان اجرا و علاوه بر سنجش توانایی های دانش آموزان، نواقص تدریس معلمان هم مورد ارزیابی قرار گرفت .

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، بسیاری از دانش آموزان دوم و سوم ابتدایی خاش در مباحث شنیدن، نوشتن و خواندن ساده ترین کلمات درسی که بارها به آنها نگاه کرده بودند، مشکل داشتند .

دست اندرکاران آموزشی برای رفع این دغدغه به فکر افتادند که در نتیجه آن با استفاده از نوعی تکنولوژی آموزشی و اجرای طرح "واژه آموزی درس املا" که نوعی سرگرمی ولی در حقیقت رفع اشکال بود، نور امید در دل بچه ها، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش روشن شد .

در راستای اجرای این طرح دانش آموزان از یک غلط املایی تا بیشتر از ده غلط مورد ارزیابی قرار گرفتند و این طرح در سطح شهر و روستاهای واقع شده در منطقه مرزی روتک که ده دقیقه با پاکستان فاصله دارد و در حاشیه تفتان و نقاط صعب العبور رشته کوه بیرک و حتی 45 کیلومتری ایرانشهر که فاصله اولین مدرسه تا آخرین مدرسه 650 کیلومتر است اجرا و موفقیت های فراوانی کسب شد .

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خاش گفت: طبق یک برنامه و تقویم سالانه تلاش کردیم نواقص آموزشی را در مدارس رفع کنیم که برای پایه اول موضوعات خوب دیدن و خوب شنیدن و خوب سخن گفتن مورد توجه قرار گرفت و برای پای های دوم و سوم بر روی درس املا تمرکز کردیم و برای پایه چهارم سواد خواندن در اولویت بود و در پنجم و ششم هم روی آزمون ریاضی برنامه ریزی کردیم .

عبدالشکور محمدی افزود: در نخستین گام هفت هزار دانش آموز املا گرفته شدند و تعداد غلط های املایی مورد سنجش قرار گرفتند که پس از ارزیابی نحوه تدریس و املا گرفتن معلمان و املا نوشتن دانش آموزان، هشت مولفه آموزش یادگیری، حافظه دیداری،تمیز دیداری، توالی دیداری، حافظه شنیداری، تمیز شنیداری، دقت و توجه و در نهایت تحریر و نارسانویسی را تعریف کردیم که در هر زمینه پارامتر های درصد اشتباه و غلط بچه ها با هم متفاوت بود اما 25 درصد بچه ها در یک املای دو بندی از محتوای کتاب 10 غلط داشتند، در واقع غلط از کلماتی بود که در کتاب دیده و آنها را خوانده بودند و همین نکته عامل مهم ترک تحصیل دانش آموزان و بازماندگی از تحصیل بچه ها است .

وی اظهار کرد: برای رفع این دغدغه با برخی از کارشناسان مؤسسات آموزشی صحبت کردیم که در نهایت با همکاری راهبران آموزشی و معلمان و تهیه 42 قطعه کارت کارت شامل هفت کارت در شش زنگ که این کارت ها برای هفت درس پایه دوم و هفت درس پایه سوم طراحی شده بودند طرح به اجرا درآمد .

وی بیان کرد: هر کارت یک کلمه همراه با یک تصویر دارد، کلمه روی هر کارت در واقع کلمه کلیدی یک درس مشخص هست و دانش آموز با دیدن این کلمه و نشانه روی کارا لا به لای صفحات کتاب درسی خود به جست و جوی کلمه مورد نظر می پردازد و برای هر کترت یک کد در نظر گرفته شده که فقط معلم از آن خبر دارد و در واقع این کد به معلم نشان می دهد آیا دانش آموز درس مورد نظر را درست انتخاب کرده و یا انتخاب او خطاست .

محمدی ادامه داد: با توجه به کسب موفقیت ها در راستای اجرای این طرح بنا داریم آن را برای سایر پایه ها نیز اجرا کنیم و در حقیقت این طرح نوعی تکنولوژی آموزشی است که با تدبیر و طراحی مناسب توانست به معلمان و دانش آموزان کمک کند تا به موفقیت برسند .

خاشی از کارشناسان حوزه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خاش هم گفت: قبل از شروع طرح 774 دانش آموز املای بدون غلط داشتند، اما بعد از یک بار اجرا این تعداد به 851 نفر رسید و همچنین در آغاز 870 دانش آموز داشتیم که بیش از ده غلط املایی داشتند و بعد از اجرای طرح تعداد آنها به 216 نفر رسید و بعد از یک مرحله اجرای طرح دوباره به سراغ بچه هایی رفتیم که هنوز بیش از ده غلط املایی داشتند و روی آنها تمرکز کردیم .

وی اظهار کرد: توانایی اجرای فعالیت های فردی و تقویت رویکرد فرآیند محوری در کلاس و افزایش اعتماد به نفس و مشارکت در انجام کار گروهی، تقویت مهارت های تفکر و نقدپذیری و تحمل پذیری، تقویت روحیه اکتشاف در دانش آموزان و نیز شکل گیری یک جمع صاحب تجربه در آموزش املا و ارتقای روحیه فعالیت مشارکتی و انتقال تجربه در میان معلمان از دستاوردهای مهم اجرای این طرح بود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: